skip to Main Content

Project Menno Pot

Project Menno Pot
Het Project Menno Pot is onlangs afgerond; Een vernieuwde website, met simpele bestelfunctie, én een opvallende huisstijl.

Ik ken Menno Pot al jaren, we kwamen elkaar tegen bij wedstrijden van Ajax en door de jaren hebben we samengewerkt aan een aantal voetbalevenementen. Bij een aantal van deze evenementen, vooral die rond ons boek Wenen van Geluk en de feestavonden die hier op volgden heb ik blijkbaar zijn interesse al gewekt met de ontwerpen die ik had gemaakt. Want toen hij me een maand of wat geleden benaderde voor een restyling van zijn site en de behoefte aan een nieuwe huisstijl wist hij me al te melden dat hij mij ‘nog nooit iets lelijks had zien maken’.

De intentie om Gogme Web Services de opdracht te geven was er al en toen er ook nog problemen ontstonden met grote hoeveelheden spam die via het oude contactformulier binnenkwamen was het tijd om spijkers met koppen te slaan. We bespraken de mogelijkheden en na het akkoord op de offerte kon ik aan de slag met een projectplan en een nieuwe huisstijl.

Nieuw logo

Menno Pot is schrijver, journalist en columnist. Hij schrijft columns over Ajax in Het Parool, hij is een van de popjournalisten van de Volkskrant én hij heeft een aantal boeken geschreven. Het was dus een simpele optelsom om die werelden bij elkaar te brengen en zo bedacht ik al snel dat het tekstlogo een typemachineletter moest bevatten, het is misschien wat afgezaagd, maar wel herkenbaar.

Qua muzieksmaak zit Menno redelijk veel in de categorie van Mod-cultuur zit, deze stroming wordt ook veel vertegenwoordigd in de jaren ’70 en ’80 voetbaltribune cultuur en heeft vele raakvlakken met andere stromingen als SKA en Northern Soul. En dús bedacht ik me dat het typische symbool van deze cultuur, het ‘target’, uitstekend als beeldmerk in zijn naam geïntegreerd kon worden.

Het idee was er en na wat voorstellen, feedback en bijschaaf rondes stond het tekstlogo als een huis, het beeldlogo -de target- kan ook als los element gebruikt worden. Als ‘favicon‘ in de website bijvoorbeeld, waardoor je het in de adresbalk van de website ziet, maar ook in moderne browsers waar je meerdere websites in verschillende tabbladen geopend kan hebben. Die favicon zorgt dan voor een hoop herkenbaarheid. Kijk maar:

Website Menno Pot
logo icoon in browser tabblad

Huisstijl

Het nieuwe beeld logo en tekstlogo waren dus bepaald en vervolgens heb ik een trucje uit mijn eigen huisstijl toegepast voor Menno, want hij was hier zeer over te spreken en wilde iets dergelijks ook voor zijn eigen website: de grafische achtergrond van Amsterdam. In sommige uitingen is het heel eenvoudig om het logo precies zo te positioneren dat het target boven de Oostelijke eilanden ‘hangt’, de plek waar Menno woont met zijn gezin. Maar in andere uitingen is het onmogelijk om het logo vast te zetten in de kaart en daarom is het bewuste eiland ook iets donkerder gemaakt om dit huisstijl element toch herkenbaar te houden.

Deze huisstijl is niet alleen op de website van Menno Pot te vinden, maar ook op zijn social media kanalen.

Website

Zoals ik al zei is het onmogelijk om te werken met vaste beelden en beeldverhoudingen in hedendaagse websites, want ze moeten ‘responsive’ zijn. De tijd dat er een aparte website was voor kleinere schermen ligt gelukkig achter ons, want je hebt schermen tegenwoordig in alle maten, hele kleine, maar ook hele grote schermen, smartphone. Tablets in alle maten, laptops desktop computers; er is geen enkele uniformiteit in te vinden en dus moet een website volledig schaalbaar zijn. Op grote schermen zie je blokken naast elkaar, op kleine schermen onder elkaar. Ook elementen als logo’s en navigatiebalken moeten schaalbaar zijn en in het laatste geval zelfs compact getoond worden als de verschillende knoppen niet naast elkaar passen. (Zie ook de foto boven dit bericht)

Daarom is het zaak om de site zo te bouwen dat deze er op al deze schermen goed uitziet, je kunt een ontwerp niet maken voor alleen computerschermen en laptops, want ongeveer de helft van de gemiddelde website bezoeker doet dit op een smartphone.

De website van Menno Pot is dus in een modern jasje gegoten dat snel is, functioneel en er, dankzij het consequente gebruik van huisstijl elementen, aantrekkelijk uitziet. Zelfs het kruimelpad heeft een icoon dat lijkt op het target symbool 🙂

Het is nu weer mogelijk om via de website een gesigneerd boek te bestellen, een uitdrukkelijke wens van Menno, en ook de verwijzingen naar de laatste artikelen die hij schreef, maar ook de laatste boeken die hij heeft gelezen en de muziek waar hij naar luistert, zijn snel te vinden.

Wat Menno er zelf van vindt kun je lezen in het blogbericht dat hij er over schreef op zijn gloednieuwe website.

Onderhoudscontract

Menno heeft ook een onderhoudscontract van Gogme Web Services afgesloten. De kans dat hij ooit nog te maken krijgt met een spam-aanval, zoals in het verleden is gebeurd, is minimaal, maar hij hoeft zich ook geen zorgen te maken over WordPress updates, het niet meer functioneren van Plug-ins en het maken van back-ups. Daar wordt allemaal voor gezorgd en heeft alle opdrachtgevers van Gogme Web Services al een hoop gedonder bespaard, want zo’n website is makkelijk en leuk, je moet ‘m wel blijven onderhouden.

Je kunt het vergelijke met een servicecontract van je auto, of Cv-ketel; doe je het niet dan bespaar je geld, maar je wil niet midden in de winter – in het weekend – in de kou zitten, of op vakantie autopech krijgen. Meer over het Gogme Web Services onderhoudscontract kun je lezen in de algemene voorwaarden.

Ben je ook toe aan een (nieuwe) website, of een frisse huisstijl? Informeer naar de mogelijkheden en neem contact met me op!

Back To Top