Vooruitschrijdend inzicht
Misschien wel de grootste uitdaging, of zoals we vroeger zeiden; probleem, is de interactie met je klant. Het begint vaak al bij de opdracht, waar de klant het over een ‘simpele website’ heeft kun je vaak al voorvoelen dat ‘simpel’ achteraf een behoorlijk uitgebreid pakket kan worden.
Maar in de perceptie van de klant is simpel een synoniem voor goedkoop en kun je dus moeilijk een prijsindicatie geven die gebaseerd is op de te verwachten werkelijkheid.
In mijn verleden als projectmanager/accountmanager liep ik er veelvuldig tegenaan. De klant kwam met een A4tje met wat requirements, waarop wij een uitgebreide offerte maakten met daarin een lijvig Functioneel Technisch Ontwerp dat uitgebreid werd besproken, waarna de opdracht verleend werd en onze mensen aan de slag konden.
Het gevolg was acht van de tien keer hetzelfde; voortschrijdend inzicht…
Ik weet, het is ook moeilijk, en als je het ziet ga je het pas doorkrijgen. Een Cruijffiaanse wijsheid dus. De klant heeft het eerste werkende product in handen en bedenkt dan pas dat sommige dingen toch anders hadden gekund of handiger zijn. Gevolg is een oeverloze discussie of bepaalde zaken tot meerwerk gerekend moeten worden of nog in de huidige offerte gefietst kunnen worden.